MyMenu2

Bouwverslag Alfa Romeo 1600 Spider Duetto 1:8

Bouwverslag Alfa Romeo 1600 Spider Duetto 1:8 

21 september 2015 
clip_image002

Eind februari werd de laatste aflevering van de Alfa Romeo Spider Duetto 1:8 nummer 105 door uitgeverij Hachette uitgeleverd.
Els Franse, de zus van Ger Franse, heeft ruim twee jaar lang wekelijks de 105 afleveringen gekocht bij haar plaatselijke kioskman in Milaan, waar ze ook haar TV gids kocht.
clip_image004

Hier ben ik Els enorm dankbaar voor, het had anders nooit gelukt om het model in Nederland te krijgen. Vele e-mails naar uitgeverij Hachette werden niet beantwoord. Dit was dus de enige manier. In deze ruim twee jaar zijn de afleveringen door Ger Franse en Fer Akkermans mee naar Nederland genomen en kwamen zo in mijn bezit. Eén keer ben ik met mijn vrouw naar Milaan gevlogen en ben bij Els op bezoek geweest. Els heeft ons toen heel gastvrij ontvangen. Een groot aantal afleveringen gingen in onze airporter mee terug naar Nederland.
De uitgever had eind januari onverwachts nog vijf extra afleveringen. Dit was een plateau waarop het 54 centimeter lange model uitgestald kan worden.
Door deze verrassing mistten we aflevering 101 en daar hebben we tot eind juni op moeten wachten.

Ruim twee weken geleden heb ik de moed opgepakt om de 1600 Spider Duetto in elkaar te gaan zetten.
Een verhuisdoos vol afleveringen en drie A5 orders vol met documentatie.
clip_image006

Eerst heb ik de documentatie geordend. Bij elke aflevering is een gelijmd boekje in het Italiaans meegeleverd. Deze boekjes heb ik gesplitst in een montagehandleiding (Il Montaggio Passo apasso), de story van Alfa Romeo (Un seccolo di storia), een beschrijving van alle belangrijke mensen van Alfa Romeo (Gli Uomini Alfa Romeo), het verhaal van de 1600 Spider Duetto (La Mitica Spider Duetto) en een volledig overzicht van alle modellen van Alfa Romeo (Modelli Alfa Romeo).
Mooie documentatie met veel plaatjes, die ik nog niet eerder gezien heb, maar helaas met de tekst in het Italiaans. Lekker op zaterdagavond op de bank de ordners opnieuw gevuld en niet onbelangrijk de montage handleiding bij aflevering 1 gelegd.

De eerste 20 van de 105 afleveringen uit de verhuisdoos op volgorde gelegd en gestart.
Met die 20 afleveringen kon het 1600 Nordblok in elkaar gezet worden. Dat viel niet tegen alles paste goed. In elkaar klikken of schroeven en geen lijm nodig. Het is een prachtige motor, jammer dat die niet meer volledig zichtbaar is en verdwijnt in de carrosserie.

clip_image008
clip_image010
clip_image012
Van alle onderdelen, die gemonteerd zijn heb ik foto’s gemaakt die uiteindelijk een timelaps vormen van de montage van de Duetto. Dit was bijna nog meer werk dan het bouwen van de Duetto.
Aflevering 25 was meteen een klapper, dit was het basis onderdeel voor de hele carrosserie en vormde meteen een 54 cm lang obstakel op mijn werktafel. 
clip_image014
 clip_image016
Na de voor en achteras werd het toch wel gecompliceerder. De ramen in de deuren kunnen met een slingertje open en dicht gedaan worden. Ik was verbaasd hoe goed dat werkte. Wel een beetje vet eraan gedaan. De carrosserie kreeg net als de echte spider een stalen versterking rond de deuropening om meer stijfheid te krijgen.  Met de wielen eronder werd het al een echte auto.
clip_image018

Sommige onderdelen werden tussendoor geleverd zoals de stoelen en moesten wachten op montage.

Het elektrische systeem kwam aan de beurt. Ik ontdekte dat dat net zo slecht was als bij de volwassen Alfa Romeo Spider Duetto uit 1966. Draden, stekkertjes, schakelaars en led lampjes die haperen. Dit heeft ertoe geleid dat ik het model toch een paar keer weer gedeeltelijk moest demonteren en weer monteren natuurlijk. Ook kon ik niet meer zonder lijm en een soldeerbout.
Maar uiteindelijk was het resultaat dat de verlichting brandde, voor en achter en ook heel verrassend de dashboardverlichting. Als je het rempedaal indrukt of de handrem aantrekt branden de remlichten.
Bij het bewegen van de handel aan het stuur gaan de richtingaanwijzers knipperen.
De claxon werkt als je op het stuur drukt. De radio begint een Italiaans muziekje te spelen als je die indrukt. Ik herken het muziekje niet, het kan zomaar het Italiaanse volkslied zijn. Het werkt allemaal, maar ik kan niet garanderen dat dat zo blijft. Als ik aan het stuur draai beginnen de richtingaanwijzers ook spontaan te knipperen, maar dat zou bij de één op één Duetto ook kunnen gebeuren. Jammer dat voor de stadlichten en het dimlicht blauwachtige Led lampjes zijn gebruikt. Het lijkt op Xenon licht maar dat hadden ze natuurlijk nog niet in die tijd.

Voor de montage worden veel schroefjes gebruikt ook hele kleine die je met een loep moet bekijken om het te monteren. Sommige schroefjes passen weer niet goed voor het doel waarvoor ze gebruikt moeten worden. De linker ruitenwisser kon de druk niet aan en brak op de as. #$&*()@ hoe nu?
Een gaatje van 0.5 mm geboord een spelt afgeknipt en met  deze versteviging de ruitenwisser in elkaar gelijmd. Met twee componenten lijm. Wel even zweet op mijn rug.

De detaillering van de Duetto is erg goed. Mooie Alfa logo’s op de rubber vloermatten. In de kofferbak een krik en een reservewiel onder de rubbermat.
Ook het tankklepje kan open. Overbodig om te vermelden dat dat ook het geval is met de motorkap, de kofferdeksel, de deuren en de stoelen die kunnen klappen en verschuiven.
Ook de stuurinrichting werkt via een tandheugel, met helaas veel speling.
Zowel de voor- als achter wielen zijn af geveerd met schroefveren. De achteras is star en de voorwielen zijn onafhankelijk geveerd, zoals bij de originele Duetto.

Het monteren ging vlot zoals ik al meldde. Ik zag wel op tegen het monteren van de stoffen kap, dat waren bijna de laatste afleveringen. Maar ook dat viel mee. Het wees zichzelf de weg en alles paste goed. De stoffen kap kan open en dicht. In de open stand is er een tonneaucover meegeleverd, waar de kap onder verdwijnt. Het Duetto model is echter zo mooi qua interieur dat ik ervoor kies om de kap onder de tonneaucover te laten.
clip_image020
clip_image022

Tot zo ver verliep de montage dus voorspoedig. Bij aflevering 97 echter kwam ik een probleem tegen. Dit is de motorkap, waar helaas de scharnieren waren voorgemonteerd (geschroefd). Ergens tussen het verlaten van de fabriek en tot ik de blister ging uitpakken zijn de plastic scharnieren geplet. Hier valt niets aan te lijmen.
clip_image024

Els Franse heeft haar kioskman gevraagd of die na te leveren zijn. De kioskman heeft de uitgeverij Hachette naar een paar nieuwe scharnieren gevraagd. De hele aflevering 97 is ook nog na te leveren. Bij het schrijven van dit verslag wachten Els en ik op een bericht van de kioskman dat hij het binnen heeft. Dit soort schade kan gebeuren en een oplossing is er zeker. Ik zou de scharnieren zelfs kunnen namaken maar geef toch de voorkeur aan de originele.

De Duetto is nu klaar, de motor kap ligt prima los op het model. De motorkap heeft trouwens dezelfde afwijking als mijn eigen Spider QV van 1986. De linker punt bij de voorruit staat iets omhoog. Een erg vertrouwd gevoel.
clip_image026

Het laatste wat ik gemonteerd heb is het plateau waar de Spider nu op staat. Het plateau verdient niet de schoonheid prijs maar ik ben toch blij dat ik het heb en ook hiermee alle boekjes compleet heb. 
clip_image028

Mijn laatste indruk van het gebouwde model is dat de prijs (ongeveer € 1100.00) kwaliteit verhouding wat steken laat vallen.   
Dit komt voornamelijk door de kleurverschillen in de gespoten delen en dat is de hele carrosserie natuurlijk.
Maar ik heb veel plezier beleefd aan het verzamelen van alle afleveringen, vooral de spanning die dat met zich meebracht. De spanning van houdt deze uitgeverij het vol en krijg ik wel alle 105 afleveringen. Maar ook het bouwen was leuk. Wel in een korte tijd gebouwd en dat kwam doordat ik lekker in een flow kwam. Ja, zo gaat dat.

1 opmerking:

Jinawi zei

Alfa Romeo Duetto Spider in red with black interior. Comes equipped with a manual transmission and includes the soft top. Excellent original car that has been sitting for many years waiting to be restored.